کد خبر: ۲۲۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
گرما و سرمای زیاد باعث بروز و انتقال بیماری‌های زیادی می‌شوند. عفونت‌های تابستانی هم شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید شیوع بسیاری از عفونت‌ها در اواخر بهار و تابستان آغاز می‌شود. این در حالی است که والدین اغلب انتظار دارند عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر در زمستان رخ دهد.

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: تابستان فصل بسیار خوبی برای کودکان است، اگر با بالابردن سطح آگاهی والدین بتوانیم از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های این فصل جلوگیری یا با درمان به موقع آنها به سلامت بیشتر کودکان کمک کنیم. به این ترتیب می‌توانیم اوقات بهتری را همراه با سلامتی برای کودکان و خانواده‌هایشان رقم بزنیم.

شروع گرما؛ شیوع بیماری‌ها

دکتر آرام طبائی، متخصص بیماری‌های کودکان از دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد بیماری‌های شایع در تابستان می‌گوید: «باگرم شدن هوا وشروع تعطیلات تابستانی و بعداز تعطیلی مدارس، سفرهای بین شهری ودید وبازدیدهای خانوادگی آغازمی شود. در طول این سفرهای بین شهری درصورت رعایت نشدن نکات بهداشتی، کودکان دچار بیماری‌های عفونی زیادی می‌شوند که بهتر است از قبل با آنها آشنایی داشته باشیم.

بیماری‌های شایع فصل تابستان:‌ گاستروانتریت یا اسهال و استفراغ

به گفته دکتر طبایی، یکی از شایع‌ترین علل اسهال و استفراغ در سفر مسمومیت‌های غذایی است. استفاده از غذاهای بین راهی و آلودگی  این غذاها، مصرف میوه‌های درختی به صورت نشسته، شستن نادرست و غیر صحیح دست‌ها و نگهداری غذا بیرون از یخچال از جمله علل مستعد کننده به گاستروانتریت به شمار می‌رود.  

شنا کردن در آب‌های راکد و غیر بهداشتی طی سفر در فصل تابستان نیز علت دیگری برای بروز اسهال و استفراغ عفونت پوستی،  عفونت انگلی و... و. است.

 استفاده از سرویس‌های بهداشتی بین راهی و نشستن دست‌ها به میزان لازم هم عامل دیگری برای انتقال انواع ویروس‌ها و ابتلا به اسهال و استفراغ است.

چه بیماری‌هایی در فصل تابستان در کمین کودکان است | راهکارهایی برای درمان بیماری‌های شایع کودکان در فصل تابستان

عفونت ادراری

 توجه داشته باشیم در فصل تابستان به علت رفتن به سفر، استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی، شستن غلط شیرخوار از عقب به جلو و همچنین شستن او در دستشویی‌های غیر بهداشتی و عمومی ابتلا به عفونت ادراری افزایش پیدا می‌کند.

البته بعضی کودکان هم به دلایل زیادی مانند ترس یا کثیف بودن‌های دستشویی‌های عمومی از رفتن به سرویس بهداشتی طی سفر خودداری می‌کنند که همین موضوع می‌تواند عاملی برای بروز یبوست و عفونت ادراری باشد.

عفونت گوش میانی

این متخصص بیماری‌های کودکان می‌گوید یکی دیگر از بیماری‌های شایع بین کودکان عفونت گوش است که معمولاً از عوارض سرماخوردگی‌های ویروسی است که به صورت بی قراری و درد گوش خود را نشان می‌دهد.

البته میزان بروز عفونت گوش در کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند به علت وجود آنتی بادی در شیر مادر  کمتر است.  

عفونت ویروسی تنفسی یا سرماخوردگی

در فصل تابستان با شروع سفرها، ارتباط نزدیک افراد و شست و شوی ناکافی احتمال انتقال ویروس‌ها از جمله کرونا و کوکساکی به بچه‌ها بیشتر می‌شود که می‌تواند باتب، آبریزش بینی وعطسه بروز پیداکند. ویروس کوکساکی یک انتروویروس  RNA دار است که در سراسر جهان پراکنده است و راه انتقال آن از طریق مدفوعی-دهانی است. حدود ۹۰ درصد عفونت‌ها با ویروس کوکساکی، تظاهرات بالینی خاصی ندارند و ممکن است فقط با تب، گلو درد، سردرد، درد مفاصل و بثورات یا دانه‌های پوستی ایجاد شود.

چه بیماری‌هایی در فصل تابستان در کمین کودکان است | راهکارهایی برای درمان بیماری‌های شایع کودکان در فصل تابستان

آبله مرغان

دکتر طبایی می‌گوید معمولاً شیوع آبله مرغان در فصل بهار و تابستان بیشتر است. این بیماری در نتیجه یک ویروس ایجاد می‌شود که با تب، خارش و بثورات پوستی تظاهر پیدا می‌کند و معمولاً هم در عرض یک هفته خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

گزش حشرات

در فصل تابستان ناراحتی‌های ناشی از گزش حشرات به ویژه در کودکان بسیار آزاردهنده است. اگر با وجود توجهات لازم والدین برای پیشگیری از گزش کودکان توسط حشرات با استفاده از پمادهای قبل از گزش باز هم در معرض نیش حشرات قرار بگیرند می‌توان با استفاده از پمادهای ضد التهاب و پس از گزش، سوزش و خارش آنها را کاهش داد.

گرمازدگی و آفتاب سوختگی

به گفته این متخصص کودکان، گرمازدگی و آفتاب سوختگی نیز در این فصل بسیار شایع است که می‌توان با کاهش ساعات حضور در خارج از خانه و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب برای کودکان از بروز آنها جلوگیری کرد.

چه بیماری‌هایی در فصل تابستان در کمین کودکان است | راهکارهایی برای درمان بیماری‌های شایع کودکان در فصل تابستان

اگزما یا عرق سوز شدن پوست

بیماری شایع دیگر بین کودکان و مخصوصاً شیرخوارانی که پوشک می‌شوند در طول فصل تابستان است که با قرمزی و التهاب پوست و زخم و نقاط خونریزی دهنده در پوست خود را نشان می‌دهد و بیشتر هم در نواحی چین‌های بدن مانند زیر گردن، زیر بغل و کشاله ران و ... ایجاد می‌شود. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی می‌توان با پوشاندن لباس گشاد و راحت و جنس نخی و همچنین استفاده از کرم‌های پیشگیری از سوختگی پای کودک مثل کالاندولا و استحمام منظم کودک از ایجاد آن جلوگیری کرد.

عفونت گوش خارجی (گوش شناگر)

به گفته دکتر طبایی، گوش شناگر عفونتی است که بر اثر داخل شدن آب در مجرای گوش و رشد باکتری در آن محل ایجاد می‌شود و افرادی که به دلیل گرمای تابستان یا برای یادگیری این ورزش بیشتر شنا می‌کنند بیشتر هم مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

 استفاده از گوش گیر یا چرب کردن مجرای گوش قبل از شنا و خشک کردن مجرای گوش‌ها پس از آن باعث کاهش ابتلا به این بیماری خواهد شد.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار